home

news

press

photo gallery

workshops

discography

travel tales

gig guide

video clips

links

contact

















 

Opmerkelijke mix van verscheiden muziek en culturen

'Hottentots' in Belgie

LAATSTE NIEUWS
Rootstime
Nog niet zo lang geleden schreef ik voor Rootstime een special rond drie cd’s die ik toegestuurd had gekregen van Carl Cleves (aka Carl Van Hoogenbemt), een 67-jarige naar Australië uitgeweken Mechelaar die als wereldburger in zowat elk werelddeel muzikale sferen is gaan opsnuiven en bij één van die vele reizen ook een Grieks-Australische echtgenote op de kop tikte. Parissa Bouas is ook zijn muze en muzikale partner in de formatie ‘The Hottentots’ waarvan we in die special het album “Turn Back The Tide” recenseerden. We vermeldden toen ook dat er voor het vermaarde ‘Stockfisch Records’-label van Günter Pauler gewerkt werd aan een nieuwe cd “Out Of Australia” die nu werd uitgebracht onder de namen van beide rasmuzikanten ‘Carl Cleves & Parissa Bouas’. Parissa is een groot zangtalent en schrijft zelf ook nummers, vaak in de traditionele stijlen van de vele landen die ze samen met haar man heeft bezocht in de loop der jaren.

Op deze nieuwe plaat neemt zij het overgrote deel van de vocalen voor haar rekening. Opener “Into The Light” is meteen een schot in de roos. Het religieus geïnspireerde “The Bethlehem Bell Ringer” is een politieke song over de uitzichtloze strijd van de arme Palestijnen tegen Israël in Palestina, de geboortestreek van Jezus Christus: “Oh Jesus, Please, Help Palestine, Turn All That Blood Into Wine” is een oprechte vredesboodschap.

Carl Cleves begeleidt zijn vrouw bij deze nummers op akoestische gitaar en zorgt een paar keer voor mooie harmony vocals. Bij het intieme “Eclipse Of The Sun” en bij “House Of Sorrow” tekent hij zelf voor de lead vocals. Het door Parissa Bouas geschreven en gezongen “Don’t Flowers Grow” laat horen wat voor een sterke zangeres zij wel is. Ook in “Mother’s Song”, dat geïnspireerd is op de muziek van de pygmeeën uit de Kameroense regenwouden, levert ze een volledig akoestisch en zonder instrumenten gebrachte meesterwerk af. Even krachtig en simpel klinkt het nummer “Graceful”.

Een 80 jaar geleden gebeurde tragisch voorval vormt de basis van het historische verhaal dat verteld wordt in “The Coniston Massacre”. Carl Cleves zingt in “Zeco” over een jonge moordenaar die in de gevangenis van Santa Cruz een levenslange straf moet uitzitten en door zijn moeder wordt bezocht. En in “Sharpening A Knife” werd een gedicht van de Japanse poëet Nanao Sakaki op muziek gezet en intimistisch gezongen door Parissa Bouas. Met dit album “Out Of Australia” bewijzen zowel Carl Cleves als Parissa Bouas nog maar eens wat voor sterke songschrijvers ze allebei zijn en de wonderlijke samenzang die ze beide voor deze cd produceren is een welgekomen rustige afwisseling in deze wereld van noise, rap en hardrock. Voor liefhebbers van een intiem te beleven muzikaal verhaal is dit album een absolute aanrader.
(valsam)www.rootstime.be

We kregen onlangs een pakketje van drie cd’s toegestuurd door ene Carl Cleves vanuit het verre Australië. Onze verbazing was dan ook groot toen we er een briefje bij vonden dat in vlekkeloos Nederlands was geschreven. Wat blijkt: Carl is een naar Australië uitgeweken Belg die zijn jeugd doorbracht in Mechelen maar daar al gauw tot de constatering kwam dat ons ‘apen’-landje veel te klein voor hem was en hij besloot om met pak en zak te vertrekken naar Byron Bay in het Australische New South Wales.

Na een jarenlange omzwerving doorheen zowat alle landen in de wereld begon hij vanuit zijn Australische uitvalsbasis zijn eigen liedjes te componeren en in diverse vormen (ep, vinyl en cd’s) uit te brengen. Tegelijkertijd trok hij veelvuldig van de ene Australische locatie naar de andere om er in clubs, bars en koffieshops zijn liedjes ten gehore te brengen als een volleerde troubadour.

Beïnvloed door jazz, blues, folk en wereldmuziek uit Afrika en Brazilië creëerde Carl Cleves zijn eigen stijl die we kunnen horen op zijn twee recent verschenen platen “All Alone” en “Tarab – Travels With My Guitar”, een soort compilatieplaat met een selectie van zijn beste liedjes uit een carrière van om en bij 25 jaar muziekgeschiedenis van deze singer-songwriter.

Als eervolle beloning mocht hij in 2007 een award van de Australian Songwriter’s Association als beste tekstschrijver in ontvangst nemen voor zijn nummer “The Rose Of Kordofan” dat hier op de cd “All Alone” als één van de beste songs prijkt. Andere opvallende nummers uit deze cd zijn “All Alone”, “Fallen Angels”, “The Money-Go-Round” en “Poison Love”.

TARAB (TRAVELS WITH MY GUITAR)
Tarab
Carl Cleves schrijft songteksten over zowat alles wat hem weet te beroeren in zijn directe omgeving maar ook wereldproblemen als vluchtelingen, geldzucht en armoede weten zijn pen tot schrijven aan te zetten. Hij zingt zijn liedjes voornamelijk op zachte en warme wijze met veel gevoel en emoties in de stem waardoor hij zijn persoonlijk engagement in zijn songs weet te accentueren. Vastberaden in zijn keuze van levensstijl als muzikant en artiest heeft hij zich een mooie vriendenkring weten te vergaren, hetgeen blijkt uit de internationale namenlijst van artiesten die samen met hem songs hebben opgenomen. Velen van die nummers staan op de cd “Tarab – Travels With My Guitar” die tegelijkertijd werd uitgebracht met het gelijknamige boek van Carl Cleves. Enkele favoriete tracks uit deze cd zijn het nog niet eerder uitgebrachte “To Coroico”, het in het Spaans gezongen “Trem Mineiro”, het heupwiegende Afrikaanse dansje “Zimbabwe, Zimbabwe”, het jazzy “Penkele” en het aanstekelijke, ritmische meezingliedje “A Long Way”. Zelf speelt Carl Cleves vooral op akoestische gitaar maar de muzikanten die hem in de studio omringden komen uit Afrika, Brazilië, Australië en Mexico en spelen vaak op authentieke locale instrumenten.

TURN BACK THE TIDE
Turn Back The Tide
Naast zijn solowerk is Carl Cleves ook nog een bepalende figuur in de groep ‘The Hottentots’, eigenlijk vormt hij hierin gewoon een duo met zijn echtgenote, de Grieks-Australische zangeres Parissa Bouas wier fijne engelengezang volledig complementair is aan de muziek die Cleves voor ‘The Hottentots’ heef geschreven. Hoe dit klinkt kan je beluisteren op het album “Turn Back The Tide” uit 2004 dat nu ook opnieuw werd uitgebracht. Leukste tracks uit dit album zijn “Party At My House”, “The Bethlehem Bell Ringer” waarin Parissa Bouas vocaal sterk uit de hoek komt net als bij het door haar geschreven “I’ll Be With You Tonight”, de coversong “Sodade” dat als een duet tussen Carl en Parissa wordt gebracht en het trieste afscheidsliedje bij het overlijden van “Carmen”. Ook op deze mooie cd krijgen we opnieuw een aanstekelijk ritmisch, Afrikaans klinkende liedje aangeboden in de vorm van de song “Into The Light”.

In de loop van dit jaar zal er voor het bekende Stockfisch Records label uit Duitsland een nieuwe ‘Hottentots’-cd getiteld “Australian Stories” verschenen die wij dan ook graag voor u zullen recenseren. In zijn briefje schrijft hij ook dat hij van plan is om in de loop van 2010 zijn werk in Europa te komen promoten. We zullen hem en zijn vrouwtje daarbij graag ergens te lande komen begroeten.

(valsam)


January 2010
http://www.rootstime.be


Hun nieuwe CD 'Turn Back the Tide' is nu in Europa bekrijgbaar bij
Amazon UK www.amazon.com.uk
Glitterhouse Records www.glitterhouse.com

MECHELEN- De groep bestaat uit de Grieks-Australische Parissa Bouas en haar echtgenoot, de Mechelse globetrotter Carl Cleves. Op een dynamische en vernieuwende manier zingen en komponeren deze muzikanten hun muziek, rijk aan ritme en melodieen, geinspireerd door de verscheidene culturen waarin zij gellefd hebben.

Meer dan 25 geleden verliet Carl van Hoogenbemt zijn geboortestad Mechelen en trok met gitaar over de schouders, de wijde wereld in. De muziek had de jonge kerel helemaal ingepalmd. "Toen ik 21 was, vertrok ik voor vele jaren op reis",vertelt Carl Cleves. "Ik heb 2 jaar in Afrika gewoond, een jaar in India, Zuidoost Azie, 8 jaar in Brazilie, de Pacifieke eilanden en nu woon ik in Australia. Geboeid door de muziek van allerlei landen, laat ik mij graag meevoeren."

Carl studeerde compositie in Brazilie, trok van het ene kontinent naar het andere en leerde zo zijn vrouw Parissa Bouas kennen. Een zangeres, schrijfster en muzikant, een vrouw die haar ziel in haar optredens legt. Zij bezit een natuurlijk zangtalent vol van overdadige energie en een sterk gevoel voor ritme. Tien jaar geleden richtten zjj samen 'The Hottentots' op. Door moderne en traditionele folk eigenschappen te combineren, creeren ze hun eigen hedendaagse folk stijl. Een mix van afro-samba, folk, roots, pop die verwijst naar de vele landen waar zij woonden en naar de volken, waarmee ze soms in intene symbiose samenleefden.

'The Hottentots' zijn ontstaan toen we samen muziek begonnen te maken en zo ontdekten dat we veel met elkaar gemeen hadden vooral op het gebied van reizen, muziek en culturen", legt Carl Cleves uit. De naam "The Hottentots" hebben we bewust gekozen. Hier in Belgie is een hottentot een vreemd woord precies een scheldwoord. Het is zo dat de Hottentottten een stam van kleine mensjes waren in Zuid- Afrika, met grote achterwerken, net zoals in die film, 'The Gods must be crazy.' Zij waren er in de 16de eeuw toen de Nederlandse boeren naar ginde afzakten en ze uiteindelijk verdreven hebben. De Hottentotten werden geabsorbeerd door de kleurlingen van de Kaapprovincie. Zij bestaan niet meer, is geen puur ras meer. Onze muziek is ook geen pure muziek dat je Amerikaans, Afrikaans of Vlaams kan noemen, net zoals 'The Hottentots'.

Sophie Destrait, DE STREEKKRANT, Mechelen 6 /9/01